30.11.14

«Чарівні фарби». Основи кольорознавства. (5 клас)


Тема уроку: «Чарівні фарби». Основи кольорознавства.

Мета уроку: дати поняття про елементарні закони кольорознавства;
вчити виражати свої почуття, емоції, душевні переживання та думки мовою кольору;
розвивати здібності до емоційного сприйняття навколишнього світу кольорів; збагачувати суб’єктивні світовідчуття через взаємозв’язок музичного поетичного і візуального сприйняття; виховувати потребу у творчому самовираженні.

Тип уроку: урок-конкурс, інтегрований.

Обладнання: для вчителя: репродукції картин, трикотажна торбинка, три круглі предмети, таблиці з хроматичними та ахроматичними кольорами, з теплою та холодною гамою, кольорові кружальця, предмети побуту та різнокольорові драперії для натюрморту, торбинка з різними за фактурою клаптиками тканини, різноманітні прості музичні інструменти, епіграф – «Без слів не можна вірша написати, Без нот не можна музики заграти, А у художника своя є мова – Це мова фарб, це гама кольорова.»;
для учнів: аркуші паперу, акварельні фарби, склянка з водою.

ХІД  УРОКУ

1.     Конкурс «Відгадай, що в торбинці»
2.     Конкурс «Намалюй веселку»
3.     Рухавка «Основні кольори»
4.     Конкурс «Змішування кольорів»
5.     Конкурс «Скласти палітру пір року»
6.     Конкурс «Скласти натюрморт»
7.     Конкурс «Клаптики й  дзвіночки»
8.     Конкурс «Заспіваймо пісню кольорову»

І. Організаційний момент.
«Без слів не можна вірша написати,
Без нот не можна музики заграти,
А у художника своя є мова –
Це мова фарб, це гама кольорова.»

Доброго вам дня! Ласкаво запрошуємо вас до чарівного світу фарб. Зараз ви знаходитесь у незвичайному класі. Тут живе не математика і не мова, у цій кімнаті живе мистецтво.
Мистецтво – це свято, чаклунство, казка, творчість…
Сьогодні, ми познайомимося з чарівними фарбами, приймаючи участь у різних конкурсах. Для участі у конкурсах, клас поділяється на дві команди: команда «Сонечко» і команда «Хмаринка». Оцінювання ваших знань і умінь буде незвичайним – протягом уроку за правильні відповіді будете отримувати: команда «Сонечко» – промінчики, а команда «Хмаринки» – крапельки, Команда, яка краще буде справлятися із завданнями, отримає більшу кількість краплинок чи промінчиків, буде переможцем. Будьте спритними, уважними і працьовитими.

ІІ. Конкурс «Чарівні фарби»               
Бесіда.
Діти, в кого є кольоровий телевізор?
А в кого чорно-білий?
Який цікавіше дивитися?
А тепер уявіть собі, що всі кольори зникли з навколишнього світи і ми бачимо його тільки сіро-білим. Яка одноманітна, похмура і незвична картина виходить!
Будь-який предмет має свій колір. Деякі об’єкти ми впізнаємо тільки завдяки кольору.

КОНКУРСНЕ  ЗАВДАННЯ 1. «Відгадай, що в торбинці».
На планшеті малюнок – три однакові кола. У трикотажній торбинці – три круглі предмети (яблуко, апельсин, помідор). Визначити на дотик, що це за предмети і що намальовано на аркуші паперу.
Припустимі відповіді: яблуко, м’ячик, апельсин, маленька динька, помідор грейпфрут.
Учитель демонструє предмети, виймаючи їх з торбинки, і відкриває на малюнку кружальця, під якими намальовані кольором ці ж предмети.
Висновок. Три однакові за формою і розміром об’єкти можна, завдяки кольору, «перетворювати» в оранжевий апельсин, червоний помідор, зелене яблуко.

Розповідь учителя.
Через колір ми пізнаємо природу, що нас оточує. Завдяки йому ми знаємо, чи достигли ягоди, або те, що вже настала осінь. В різний час доби залежно від кольору сонця змінюються відтінки неба, землі, води, дерев, ранок в блакитному серпанку, в світлих і ніжних тонах; день наповнюється різноманітністю соковитих, яскравих фарб; захід сонця забарвлює природу в пурпурові, малинові оранжеві фарби; ніч приносить темні, сині, фіолетові, сірій чорні кольори (демонструються репродукції картин).

Бесіда.
Що ж таке колір? Яка його природа?
Чому одні предмети сині, другі – червоні, а треті – зелені?
Виявляється , всьому причиною є сонце, його промені, які освітлюють все на своєму шляху.
У темряві ми не бачимо ніяких кольорів. Наше око розрізняє тільки силуети предметів.
Які ж кольори нас оточують?
Всі кольори діляться на дві групи: ахроматичні – чорний, білий і всі сірі; хроматичні – всі кольори.
Англійський фізик І.Ньютон зробив таке відкриття, що сонячні промені, переломлюючись у краплях дощу, перетворюються на веселку. Учений розклав білий колір на сім кольорів спектра.

КОНКУРСНЕ ЗАВДАННЯ 2. «Намалюй райдугу».
По одному учаснику від команди малюють веселку на окремих аркушах паперу. Мета завдання – перевірка знань учнів.
 
РУХАВКА 3. «Основні кольори»

Розповідь учителя.                                      
А чи знаєте ви, що будь-який колір можна отримати при змі­шуванні всього трьох кольорів: червоного, синього, жовтого? Ці три кольори називаються основними, А ті, що утворюється при змішуванні основних кольорів,— похідними або додатковими.
Усі кольори діляться на теплі й холодні. До теплих належать: червоні, жовті, оранжеві, зелені. Ці кольори нагадують нам сонце, вогонь, те, що в природі дійсно дає тепло. До холодних належать: синій, блакитний, фіолетовий, зелений (смарагдовий), синьо-зеле­ний. Ці кольори нагадують нам лід, сніг, воду.  

КОНКУРСНЕ ЗАВДАННЯ 4. «Змішування основних кольорів»
На аркушах паперу учні наносять два основних кольори, які потім змішують. Мета завдання – отримати додатковий колір, використовуючи два основні кольори.

Розповідь учителя.
Коли художник створює свою картину, він використовує відпо­відну кольорову гаму, тобто поєднання кольорів — теплих, холодних чи тих та інших разом.
Ми говоримо: «Картина написана в теплій кольоровій гамі, чи в хол одній, чи в змішаній» (демонструються репродукції картин у різноманітній кольоровій гамі).
Багатокольоровість живої природи по-своєму радує нас у всі пори року. Кожній порі року відповідає певна палітра фарб, що по­єднується одна з одною.

КОНКУРСНЕ ЗАВДАННЯ 5. «Скласти палітру пір року».
Кожному учаснику пропонується підібрати різнокольорові кружальця і заповнити ромбик відповідної пори року.
Весна — ніжно-зелені, блакитні, жовті.
Літо — всі яскраві, мальовничі кольори й відтінки.
Осінь— соковиті жовто-червоно-оранжеві (теплі).
Зима — блакитні, білі, сині, фіолетові (холодні).

Розповідь учителя.
Теплу й холодну кольорову гаму художники використовують не тільки при зображенні картин про природу, але й в інших жанрах живопису. Наприклад, створюючи натюрморт і використовуючи при цьому відповідну кольорову гаму, художник формою, кольором передає красу найзвичайніших речей (демонструються два натюр­морти в теплій і холодній гамі).

КОНКУРСНЕ ЗАВДАННЯ 6. «Скласти натюрморт».
 Із запропонованих предметів побуту і різнокольорових драпі­ровок скласти натюрморт у теплій кольоровій гамі (1-й учасник) і холодній (2-й учасник).

Розповідь учителя.
Колір може не тільки радувати, але й викликати тривогу, почуття печалі чи смутку. Іншими словами, колір впливає на наші емоції. Одні кольори заспокоюють нервову систему, інші, навпаки, подразнюють.
Заспокійливо діють зелений, блакитний, синій, а збуджую­че – пурпуровий, червоний, оранжевий, жовтий кольори.
Людина, що потребує фізичного відпочинку, емоційного спо­кою, інстинктивно вибирає темні тони. Якщо ж організм потребує віддачі енергії, людина вибирає яскраві, світлі тони.

Бесіда.
Які бувають свята?
Як вбираються на них люди?
Як одягнені наречений і наречена на весіллі?
Отже, традиційно білий колір вважають символом чистоти; й невинності, чорний — колір горя, смутку, печалі, смерті. Для українських народних вишивок найбільш характерне поєднання червоного та чорного кольорів, як співається в пісні: «Червоне — то любов, а чорне — то журба».                                      
У багатьох людей кольори асоціюються з різними речами: з міс­тами, буквами, звуками і т. д. А яким кольором чи поєднанням кольорів ви уявляєте зло, добро, радість, ненависть, ласку, печаль? Яким кольором можна уявити звуки музики?                    

КОНКУРСНЕ ЗАВДАННЯ 7. «Клаптики й дзвіночки».
Учитель готує свищики із глини, дзвіночки, сопілочки, бубони, інші прості музичні інструменти й торбинку а клаптиками, покрашеними й локальні кольори і різними за фактурою (бархат, шовк, атлас, вовна, хутро тощо).
Із закритими очима учасники виймають із торбинки по одному клаптику, пробують його на дотик і розповідають про свої відчуття: тканина тепла, гладенька, приємна, слизька, схожа на стрімкий потік і т. д. Пробують назвати колір. Потім, відкривши очі й слухаючи почергово всі інструменти, підбирають звук до цього кольору.
Учитель підбадьорює тих учнів, які не відгадали колір клаптика, адже кожен учасник покладався тільки на свої відчуття.
КОНКУРСНЕ ЗАВДАННЯ 8. «Заспіваймо разом кольо­рову пісню».
Учитель називає колір — учні співають пісню, в якій згадується цей колір.                             

ІІІ. Підсумок уроку
         Який висновок ми можемо зробити із сьогоднішнього уроку? (Відповіді учнів).
Ви дуже гарно попрацювали на уроці. Тепер швиденько підрахуємо краплинки та промінчики і визначимо команду-переможець.
Вітаю вас із завершенням творчого процесу! Важливо, що кожен з вас на сьогоднішньому уроці, беручи активну участь у конкурсах, пережив гаму різних почуттів.