30.11.14

Пейзаж. Широкі простори. (6 клас)


Тема уроку: Пейзаж. Широкі простори.
Мета уроку: поглиблювати знання учнів про пейзаж як жанр образотворчого мистецтва, актуалізувати знання про виникнення пейзажного жанру, навчити застосовувати набуті знання в практичній діяльності; розвивати  спостережливість, естетичний смак, творчу уяву; виховувати любов до природи, навколишнього середовища.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: репродукції пейзажів, учнівські роботи ; альбом, простий олівець, гумка.

Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь
«Чи знаєте ви жанри образотворчого мистецтва»
§        Чи є серед представлених  картин пейзаж?
§        До яких жанрів належать ці картини?
§        Залишіть в картинній галереї лише пейзажі.
§        Назвіть вид пейзажу.
ІІІ. Повідомлення теми уроку
ІV. Мотивація навчальної діяльності
         Зачитую епіграф до теми, записаний на дошці до початку уроку:
                            Буває мить якогось потрясіння:
                            Побачиш світ, як вперше у житті,
                            Звичайна хмара, сіра і осіння,
                            Пропише раптом барви золоті.
                                                                  (Л. Костенко.)
Бесіда.
         Що ви уявляєте, коли говорять слово «пейзаж»?
Невичерпна різноманітність природи стала джерелом натхнення для багатьох художників. Кожен майстер втілював у зображенні природи свої ідеали, своє бачення світу. У ліричному пейзажі зображена природа відповідає настрою. Стану, почуттям людини.
Ми живемо в одному з наймальовничіших куточків України. Тут вишневі садки, повні солов’їного співу, плакучі верби над ставками, бурхлива річка Черемош. А які безмежні ліси за нашим селом: соснові бори чергуються з дубовою дібровою, мереживом березових долин. Ми наскільки звикли до цієї краси, що інколи перестаємо помічати її.
Нашим девізом хай будуть слова М. Риленкова:
 Тут мало побачити,
 Тут потрібно придивитись…
 Тут мало почути,
Тут прислухатись потрібно

V. Пояснення нового матеріалу
Основним завданням у створенні пейзажу є передача простору.
ПЕЙЗАЖ – ( фр. « країна, місцевість»). – 1. Жанр живопису, присвячений зображенню природи, міст, архітектурних комплексів.  2. Загальний краєвид.
(Перегляд презентації про пейзажний жанр)
ЗАРОДЖЕННЯ І РОЗВИТОК ПЕЙЗАЖНОГО ЖАНРУ
Пейзаж,  на відміну від анімалістичного виокремився  в самостійний жанр поступово. Спочатку зображення дикої чи перетвореної людиною природи, уявні види місцевості були лише частинкою або елементом сюжетної картини. Ще давні єгиптяни, зображаючи сцени полювання чи рибної ловлі, умовно передавали середовище, у якому відбувалися події. Зображення було спрощеним, пласким, розміщеним у вигляді фризу.
У період V – XIII ст. пейзаж був елементом розписів, фресок, ікон. Але елементи пейзажу слугували тлом, далеким обрієм для портретів або релігійних сцен. У мистецтві Сходу від середніх віків пейзаж як окремий жанр живопису посідав важливе місце. А людина сприймалась як невеличка частина цього. Пейзажні твори поєднувалися з поетичними рядками, що їх виписували вишукано – вигадливими у відображенні знаками – ієрогліфами.
У Китаї жанр пейзажу розвинувся раніше, ніж будь-де, бо за віруванням китайців милування краєвидом було одним із шляхів пізнання божественної істини. Вже в перші століття нашої ери там краєвидами прикрашали стіни не тільки жител, а й культових споруд.
У період Відродження ( XIV – XVI ст.) італійський художник Джотто  здійснив переворот у становленні пейзажу. Золоте й кольорове тло, на якому зображувалися релігійні сцени, він замінив на зображення куточків природи. Саме в мистецтві цього періоду формуються передумови появи самостійного пейзажного жанру.
Пейзажі замовляли художникам для того, щоб «зігріти» домівки приємними оку краєвидами. Так поступово образ природи стає єдиним змістом картини.
ВИДИ ПЕЙЗАЖУ
В залежності від того, як художник сприймає навколишню дійсність, життя, в чому вбачає його сенс та свої ідеали, які почуття намагається передати споглядачеві, пейзаж поділяють на декілька різновидів.
Сільський пейзаж відображає картини із життя сільських людей, їх побут та звичаї.
Міський пейзаж (архітектурний пейзаж) — жанр образотворчого мистецтва, в якому основним предметом зображення є міські вулиці, будівлі.
Гірський пейзаж передає величну і недоступну природи ( високі, скелясті гори, могутні дерева, заходи сонця і т.д.), тобто змальовує красу гірської природи.
Індустріальний пейзаж зображає картини виробництва (заводи, фабрики і т.д.).
Різновидом пейзажу є зображення моря і подій, що відбуваються на морі (баталії, природні катастрофи, спортивні змагання тощо). Пейзаж за морською темою називається марина.
Реалістичний пейзаж – зображення природи різними техніками за класичними правилами композиції, перспективи і колористики.
Декоративний пейзаж – це зображення природи з використанням народних традицій, символізму, узагальнення форми і кольору.
Абстрактний пейзаж – це безпредметне зображення природи за допомогою абстрагованих елементів форми: кольорових плям, ліній, об’єму, фактури.
                 
VІ. Практична робота
         Створити пейзаж за власною уявою.
А ось що почула поетеса Ліна Костенко:
Красива осінь вишиває клени
Червоним, жовтим, срібним, золотим.
А листя просить: - Виший нас зеленим!
Ми ще побудем, ще не облетим.
А листя просить: - Дай нам трохи втіхи!
Сади прекрасні, роси – як вино.
Ворони п’ють надкльовані горіхи,
А що їм чорним? Чорним все одно…
Двори стоять у хутровині айстр,
Яка рожева й синя хутровина…
VІІ. Підсумок уроку
§        Яких художників-пейзажистів ви запам’ятали?      
§        Що можна побачити на роботах художників-пейзажистів?
§        Назвіть види пейзажів? (Демонструються різні пейзажі)
Аналіз робіт учнів та оцінювання їх.

VІІІ. Домашнє завдання
Знайти на подвір’ї цікаве дерево та намалювати його.