Тема: Анімалістичний жанр у
декоративному мистецтві.
Мета: на прикладі творів Марії Приймаченко поглибити
знання учнів про анімалістичний жанр у декоративному мистецтві, їх емоційний
характер і зв’язок, вчити створювати власні асоціативно-образні
форми, досягати їх художньої виразності, розвивати
асоціативно-образне мислення та бажання бути творцем.
Наочний матеріал: твори М.
Приймаченко, презентація, слова підказки.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизація знань.
Хід уроку
1. Активізація уваги учнів
Кожний урок, діти, є для вас своєрідною мандрівкою в країну Знань. Команда,
яка вирушає в мандрівку, має бути готовою до всіляких труднощів і здатною
вирішувати складні завдання. Свою готовність до сьогоднішньої мандрівки
ви доведете, якщо відповісте на запитання.
Гра
«Ланцюжок»
Учні слухають речення з якими вчитель звертається до конкретних учнів або
групи учнів. Продовження має бути коротким, хто не знає – естафета відповіді
переходить далі.
На дошці слова-підказки:
(картина, форма, скульптура, декор, мистецтво, анімалістичний).
Відповідь оцінюється, як готовність до
мандрівки, і дає право сісти за парту.
—
Жанр образотворчого мистецтва в якому зображені тварини називається . . .
—
Свої думки, почуття, переконання художник доносить до глядача через …
— Головна
ознака, за якою відрізняються один від одного всі об’єкти навколишнього світу…
—
Ліпка, пластика, вид образотворчого
мистецтва, твори якого мають об'ємну, тривимірну форму і
виконуються із твердих чи пластичних матеріалів називається…
—
Орнамент, візерунок як прикраса на посуді…
—
Твір, створений художником …
Ви довели свою готовність до сьогоднішньої мандрівки, а тих, хто не знав
відповіді, ми все одно беремо з собою, але вони повинні будуть довести, що ми в
них не помилилися.
2. Оголошення
теми і мети уроку
У помічницю сьогодні ми з вами візьмемо народну художницю України Марію
Приймаченко (портрет). Ознайомившись із її творами, ми відкриємо іще
кілька таємниць майстерності художника, керуючись якими, ви спробуєте створити
свої власні твори.
3. Вивчення
нового матеріалу
—
Що ви знаєте про Марію Приймаченко?
Марія Олексіївна Приймаченко прожила довге, нелегке, але красиве життя.
Народилася 30.12.1908 р. (за старим стилем, а за новим – 12.01.1909 р.) в
с. Болотня (тепер Київської області). Вже кілька років її немає ( з 1997
р.),але залишились її твори, які дивують глядачів, надихають і навчають добру.
М.Приймаченко – народна художниця із надзвичайно багатою уявою.
Її ім’я занесене до Всесвітньої енциклопедії мистецтва,
її твори відомі у світі. Познайомимось із ними і прочитаємо їх. (перегляд презентації)
Демонструється
твір “Гороховий звір” (назва не
повідомляється)
—
Кого і що тут зображено?
—
Це реальна чи фантастична істота?
—
Кого вона вам нагадує?
— Як
художньо майстриня збагатила площину тулуба фантастичної істоти? Що нагадує вам
такий декор?
— Чи
пов’язаний цей декор із тими рослинами, по яких ступає цей дивний звір? Що
це за рослини?
—
Де живе, на вашу думку, ця вигадана істота? Як ви назвете такого звіра?
—
Який він має характер? Чому ви так думаєте? (Звертається увага на м’яке
поєднання кольорів, округлу форму та ін.)
—
Чи хотіли б ви, щоб така істота жила насправді?
Демонструється
твір “Фантастична звірина” (назва не
повідомляється).
—
Кого художниця зобразила в даному творі?
—
Що нагадує вам дана істота? З чим асоціюється?
—
Який декор тулуба та голови істоти? Яка його роль? Як би ви назвали цей
твір?
Далі демонструється робота М. Приймаченко “Загроза війни” (назва не
повідомляється). Знову аналіз твору за допомогою питань:
—
Яку істоту зображено тут? Вона добра чи зла? Чому ви так думаєте?
—
Що нагадує вам форма цієї дивної істоти?
—
Як прикрашена форма? Яка роль декору? Як би ви її назвали?
—
Чи хотіли б ви, щоб цей монстр жив насправді? Чи існує у світі зараз те, що
уособлює даний образ?
Отже, фантастичні “Звірі з Болотні” Марії Приймаченко утверджують в душах
людських Добро і заперечують Зло. Її твори надихали багатьох художників.
Спробуємо ж і ми зобразити вигаданих нами істот,
повчимося цієї справи в майстрині, у якої:
1) форма
істот вигадана, але чимось нагадує форми реально існуючих;
2) декор
форми, оточення істоти допомагають зрозуміти художній образ, все працює на
образ;
3) чітко
“читається” характер і вдача (доброта, злість, настороженість, впертість;
Дітям пропонуються завдання: зобразити фантастичну істоту (на вибір:
”Тиша”, ”Ехо”, ”Чорнобильський монстр” і т. п.).
Послідовність роботи:
Словесна характеристика образів.
З чого почати: від асоціативної форми – до образу (з крапок, поставлених
стихійно, а потім з’єднаних між собою; з “тьоків-патьоків”: на папір
нанести фарбу, аркуш перехилити так, щоб фарба потекла і утворилися
“тьоки – патьоки”, в яких, якщо уважно придивитися, можна побачити натяк на
образ; дати фарбі вільно розпливтися по мокрому аркуші, роздивитися, на що
схожа пляма, що утворилася); обрати свідомий початок пошуку образу,
відштовхуючись від власного відчуття і розуміння.
Далі слідує практична робота учнів, в ході якої, хто потребує, отримують
поради.
4.
Закріплення вивченого матеріалу
— З творами якої
української художниці ви сьогодні познайомилися на уроці?
— Чи сподобалось вам
створювати незвичайні образи тварин?
— Ви пробували творити у
стилі Марії Приймаченко. Який результат ваших спроб? ( Показ кращих
робіт. Аналіз зробленого.)
— Які засоби декоративного
мистецтва ви застосували у своїх роботах?
5.
Домашнє завдання
Закінчити розпочату роботу, досягти художньої виразності форми. Скласти
розповідь про того, кого ви зобразили.